וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימוש זכויות הניזוק בתביעות רשלנות רפואית: מורה נבוכים

5.6.2017 / 11:25

הקושי האמיתי של נפגע ברשלנות רפואית אינו בניהול התביעה בבית המשפט אלא ב"הרמת התביעה" וזאת משום שישנו פער מידע עצום הקיים בין המוסד הרפואי, או הגורם המטפל, לבין הנפגע עצמו. כל הפרטים בפנים

תוכן שיווקי - פמילי גייד בשיתוף כספי סרור ושות'

רבים אינם יודעים כי הקושי האמיתי של נפגע ברשלנות רפואית אינו בניהול התביעה בבית המשפט אלא ב"הרמת התביעה" – ביכולת לרדת לחקר העובדות אשר גרמו לו לנזק ולהגיש לבית המשפט כתב תביעה המגובה בחוות דעת רפואיות לביסוס טענותיו בדבר רשלנות רפואית.

בכתבת הווידאו עו"ד דניאלה אביבי נחום ממשרד עו"ד כספי סרור ושות' אשר מתמחה בתביעות רשלנות רפואית, מרחיבה על קשייו של הנפגע בדרך להגשת תביעה בבית המשפט ומסבירה כיצד ניתן להתמודד עם קשיים אלה.

קושי זה נעוץ בפער המידע העצום הקיים בין המוסד הרפואי או הגורם המטפל לבין הנפגע עצמו, ובתוך כך בקשיים הרבים המוערמים, לעיתים קרובות, על דרכו של הנפגע להשגת המידע החסר לו. הקושי העיקרי המייחד נפגע רשלנות רפואית הוא חוסר במידע. בעוד נפגעי נזיקין אחרים יודעים כיצד ארע הנזק (לדוגמא: עקב תאונת דרכים, נפילה ברחוב בגלל מפגע, תאונת עבודה בה פיגום נפל על עובד במהלך עבודתו), נפגע ברשלנות רפואית יודע שנגרם לו נזק, מרגיש שהנזק לא היה צריך לקרות אבל הנסיבות אשר הובילו לנזק לרוב אינן ידועות לו.

למצב זה סיבות רבות, כאשר העיקרית מביניהן היא כי המערכת הרפואית אינה מספרת ביוזמתה לנפגע מה ארע לו ומדוע ארע, אלא במקרים נדירים. בהעדר גילוי וולונטרי של הגורם המטפל, כמעט תמיד הנפגע לא ידע מהן הנסיבות אשר גרמו לנזקיו. כך, פעמים רבות הנזק מתרחש במהלך הליך רפואי בו הנפגע מורדם ולכן אינו מודע למתרחש סביבו.

סיבה נוספת היא השפה המקצועית בה רופאים מדברים סביב מיטתו של המטופל אשר אינו מבין אותה. בנוסף, כשמטופל משוחרר מבית החולים הוא מקבל לידיו סיכום אשפוז בלבד, גם הוא בשפה מקצועית, כאשר כל התיק הרפואי, בו אמור להימצא המידע המלמד על שארע, נותר במוסד הרפואי.

חשוב לדעת – בהתאם לכללי האתיקה של הסתדרות הרופאים בישראל, בכל מקרה של תקלה בטיפול בחולה, אשר יש לה השפעה על בריאותו או על המשך הטיפול בו, חלה על הרופא חובה אתית לגלות לחולה, מיוזמתו, את דבר התקלה, כאשר על הרופא לספר למטופל מה קרה, מתי קרה, כיצד קרה ואילו צעדים ננקטו כדי שתקלה כזו לא תישנה בעתיד.

נוכח פער המידע העצום בין המוסד הרפואי לבין הנפגע, ישנה חשיבות עליונה לתחקור מעמיק של הנפגע לקבלת המידע אשר כן מצוי בידיעתו ושיתכן כי אינו מבין את המשמעות שלו, ושלא נמצא אותו בתיק הרפואי. מידע כזה עשוי לשפוך אור על שארע ועל עילת תביעה פוטנציאלית, עוד בטרם נאסף התיק הרפואי.

השלב הבא בדרכו של הנפגע הוא איסוף החומר הרפואי בעניינו, כאשר גם שלב זה, לעיתים רבות, רצוף קשיים של ממש. הרשומה הרפואית יכולה להימצא כחסרה ויכולה לנבוע מטעות אנוש, בתום לב. אולם, לא פעם גורמים בתוך המוסד הרפואי פועלים להסתרת מידע אשר יכול לגלם עילת תביעה כנגדם, שלא בתום לב. כך, מלאכת איסוף החומר הרפואי עשויה להתארך במשך חודשים, עד לקבלת התיעוד הרפואי במלואו, לרבות קבלת הסברים אודות הסיבה לחוסרים ברשומה הרפואית.

בנוסף, כדאי לדעת שכל אירוע המזוהה על ידי המערכת הרפואית ככזה אשר עלול להוביל בעתיד לתביעה, או כאשר מתקבלת פנייה של עו"ד למחלקת הרשומות הרפואיות לקבלת תיק רפואי, העניין מדווח ליחידה לניהול סיכונים של המוסד הרפואי ומתחיל הליך בירור והתארגנות לקראת הצפוי לבא. במסגרת התארגנות זו, המערכת מקבלת לידיה, בזמן אמת, את כלל הנתונים אודות האירוע, בעוד המטופל שנפגע לא יודע על כך דבר.

מהמורה נוספת שעל הנפגע לעבור, בטרם הגעתו לביהמ"ש, הינה איתור מומחה רפואי אשר יסכים לכתוב חוות דעת בעניינו לבית המשפט, וגם בהקשר זה קיים פער בין התביעה להגנה. כל מומחה מוביל בארץ ישמח לתת חוות דעת לטובת ההגנה במשפט של רשלנות רפואית, ובהקשר זה לא חלים על הרופאים כל מגבלות. כך רופאים אשר עובדים במוסדות רפואיים בבעלות המדינה נותנים חוות דעת לטובת המדינה כשהיא נתבעת, אך אסור להם לתת חוות דעת נגד המדינה, רופאי קופ"ח נותנים חוות דעת לטובת קופה"ח המעסיקה אותם, אך אסור להם לתת חוות דעת נגדה, גילדות מקצועיות מנחות את החברים בהם שלא לתת חוות דעת לתובעים וככל שתחום המומחיות קטן יותר כך קיים קושי למצוא מומחה אשר יסכים לתת חוות דעת.

למרות כל הקשיים, במקרה בו נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית חשוב לא לוותר ולמצות את זכויותיכם על ידי פניה לעורך דין המומחה בתחום הרשלנות הרפואית. עו"ד בעל ניסיון בניהול תביעות רשלנות רפואית יידע לאתר את החומרים הרפואיים, גם כאשר אלה מוסתרים על ידי המערכת, למצוא מומחה רפואי ראוי ולהגיש עבורכם תביעה המגלמת עילה ראויה וצודקת.

לפרטים נוספים לחצו כאן

Family Guide בשיתוף כספי סרור ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully