וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשלנות רפואית: טעויות באבחון מחלת הסרטן

20.3.2017 / 12:30

מה מגדיר רשלנות רפואית באיבחון מאוחר של סרטן? מה תפקידו של רופא המשפחה? כיצד תובעים על רשלנות רפואית במקרה זה? תשובות לשאלות אלו ולאחרות תוכלו למצוא בתוך הכתבה

תוכן שיווקי - פמילי גייד בשיתוף ד"ר דוד שרים

תארו לכם מקרה שכיח: אדם ניגש לרופא המשפחה ומתלונן על חולשה, חוסר בתיאבון בחילות וירידה במשקל במהלך 6 חודשים האחרונים, ללא שעשה דיאטה. מבלי לבדוק אותו היטב, לשמוע אותו ולשאול שאלות מכוונת, הרופא מחליט לשלוח אותו למומחה אף-אוזן-גרון . החולה פונה אל המומחה, שכותב בתיק הרפואי שמבחינתו הכול תקין.

האם זה היה יכול להתנהל אחרת? אבחון מאוחר של מחלת הסרטן

הזמן עובר ובינתיים המטופל השיל עוד כמה ק"ג ממשקל גופו, הוא חוזר לרופא המשפחה ושוב מתלונן על חולשה וגם על קצב לב מהיר. גם הפעם, ללא בדיקות, הרופא שולח אותו למומחה, אך הפעם לקרדיולוג שגם מוצא שהכול תקין. הסיפור חוזר על עצמו כמה פעמים נוספות, החולה גם הספיק לעבור אצל נוירולוג וכאשר כל כך הרבה רופאים לא מוצאים פיתרון אז מנסים גם פסיכיאטר ורק בסוף כאשר מופיעים כאבים עצומים בעמוד השדרה ועושים בדיקות מעבדה וצילום רנטגן מאבחנים אצלו את מחלת הסרטן.

רופא משפחה אינו "פקיד הפניות": רשלנות רפואית באבחון מאוחר של מחלת הסרטן

חשוב להבין! רופא המשפחה אינו "פקיד הפניות" , שתפקידו להפנות למומחים מתאימים. ממש לא. תפקידו של רופא המשפחה הוא קודם כל לשמוע את הסיפור עד הסוף, לבדוק את החולה בדיקה גופנית , להעלות את החשדות, ורק אז, אם קיים צורך – להפנות למומחה. אחרי הפניית החולה אל המומחה תפקידו של רופא המשפחה חשוב עוד יותר, כי הוא הציר המרכזי - הוא צריך לרכז את כל הבדיקות, לחבר בין כל התסמינים ולחשוד כי אולי מדובר במחלת הסרטן, ולפעול בצורה סבירה כדי לשלול אותה.

איך צריך לנהל כזה מקרה?

לא בכל פעם שכואב הראש, צריך לבצע בדיקת סי טי. אבל, רופא ששומע על כאבי ראש כמו רופא ששומע על כל בעיה אחרת, חייב לשאול שאלות מדוייקות שיגדירו את הבעיה. כאשר, לצורך הדוגמא, מדובר בכאבי ראש- חשוב לשאול על המיקום, (כל הראש? רק צד אחד? רק איזור מסויים?) על התדירות (כל הזמן? רק בערב? רק בשעות האור?) , על העוצמה, על משך הזמן של כל התקף, האם מתלוות לכך תופעות נוספות, ושאלות נוספות שחובתו של כל רופא לשאול. כמו כן חובה לברר אם יש במשפחה מחלות ממאירות, ובעיקר חובה לבצע בדיקה ראויה כדי שהרופא יוכל לומר בבטחה כי כאב הראש לא גרם לבעיה נוירולוגית.

מתי איחור באבחון מחלת הסרטן מוגדר כרשלנות רפואית?

מבחינה משפטית חשוב מאוד מהו פער הזמן, או משך העיכוב שחל בין הופעת התסמינים לבין האבחון של המחלה. ככל שהאיחור באבחון גדול יותר, כך הסיכוי להירפא קטן יותר. אכן חלק מהמחלות יותר קשה לאבחן, אבל עורך הדין חייב לבדוק אם תהליך הבירור שעשה הרופא היה יסודי מעמיק ומקצועי, או שהוא היה רשלני וסתמי.
התביעה מוגשת כנגד הרופא שלא בדק ביסודיות את הסימנים המוקדמים ובכך מנע מהחולה שלו את האפשרות התיאורטית לגלות את מחלת הסרטן בזמן ראוי שיאפשר ריפוי.

כיצד מחושב הפיצוי בגין האבחון מאוחר?

לא כל חלון זמנים של איחור באבחון סרטן מהווה בסיס לתביעה. אחור של שבועיים איננו דומה לאיחור של חצי שנה. הפיצויים שמגיעים לחולה בתביעות על איחור באבחון סרטן הם לרוב על אובדן סיכויי ההחלמה או על הפער בין האיחור באבחון לבין הנזק שהיה ככל הנראה נגרם בכל מקרה. לכן, בכל מקרה של איחור משמעותי באבחון מחלת הסרטן מומלץ כי החולה ובני משפחתו יבדקו עם עורך דין שמתמחה בנושא האם זה היה יכול להתנהל אחרת.

לפרטים נוספים לחצו כאן

Family Guide בשיתוף ד"ר דוד שרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully