וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק פנסיה חובה לעצמאיים: כל מה שצריך לדעת

3.5.2017 / 10:49

כניסתו לתוקף של חוק פנסיה חובה לעצמאיים בינואר 2017, עוררה בקרב עצמאיים רבים לא מעט שאלות וגם חששות. מהו גובה ההפקדה ובמה הוא תלוי? האם יש הטבות מס נלוות? האם זה נחשב כהוצאה מוכרת? והכי חשוב, היכן מומלץ להפקיד את הכסף? כל הפרטים בפנים

תוכן שיווקי - פמילי גייד בשיתוף אקוויטי

כניסתו לתוקף של חוק פנסיית חובה לעצמאיים בינואר 2017, עוררה בקרב עצמאיים רבים לא מעט שאלות וגם חששות. מהו גובה ההפקדה ובמה הוא תלוי? מה עושים במצב של אבטלה? האם יש הטבות מס נלוות או בקיצור, האם זה נחשב כהוצאה מוכרת? והכי חשוב, היכן מומלץ להפקיד את הכסף?

אופיר ציון, מנכ"ל ובעלים של אקוויטי פתרונות פנסיוניים, עשה לנו קצת סדר בדברים. ראשית, כדי להבין מי צריך להפקיד, מוטב להבין קודם מי לא חייב בהפקדה- עצמאיים שטרם מלאו להם 21, עצמאיים שטרם חלפו 6 חודשים מהמועד שבו נרשמו לראשונה לפי חוק מע"מ, עצמאי שמלאו לו 55 שנים ביום החלת החוק, או עצמאי שהגיע לגיל פרישה מוקדמת - 60.

על כל שאר העצמאיים חלה חובה להפקיד בקופת גמל לקצבה (פנסיה) בהתאם לשכר הממוצע שלהם. על חלק ההכנסה עד לגובה מחצית השכר הממוצע במשק (שמ"ב) צריך להפקיד – 4.45 אחוזים ועל חלק ההכנסה שבין מחצית השמ"ב לבין גובה השמ"ב נדרש להפקיד – 12.55 אחוז. יש להפקיד את הכספים של כל שנת מס עד תום שנת המס שבגינה מבצעים אותה. חובת ההפקדה חלה גם על כל עצמאי שהוא גם שכיר, אך הם רשאים להפחית מהסכום שחייב לשלם עצמאי את הסכומים שהופקדו ממשכורתו של כשכיר. שכיר שמרוויח מעל השמ"ב והוא גם עצמאי לא צריך להפקיד לפנסיית חובה כעצמאי.

מה עושים במצב של אבטלה?

כל עצמאי זכאי למשוך חלק מהסכומים שהפקיד כפטורים ממס במצב של אבטלה אשר מוגדרת לפי המצבים הבאים:
1 . העצמאי חדל מלעסוק במשלח ידו
2. העצמאי סגר את העסק שלו
3. העצמאי הגיע לגיל פרישה ואין לו הכנסה חייבת בהפקדה

את הסכומים שהפקיד העצמאי לקופת גמל לקצבה תייחס הקופה סכומים למרכיב חיסכון למצב אבטלה לפי הסכום הנמוך שבין השניים-כלומר, מה ניתן למשוך במצב אבטלה:
1. שליש מכל הסכום שהפקיד העצמאי בקופת גמל לקצבה
2. כ- 12,200 ¤ (לפי 2017) וכפוף לסכום התקרה שיתפרסם כל שנה ע"י רשות המיסים.

כשהעצמאי יהיה במצב אבטלה הוא יהיה רשאי למשוך כספים ממרכיב החיסכון בקופת הגמל לקצבה בפטור ממס לפי הנמוך.
1. סכומים שמשך העצמאי במצב של אבטלה בהתאם לכלליים שיקבעו ע"י משרד האוצר
2. 12,200 (הפטור לשנה עדכני ל 2017) כפול מספר שנות העבודה שבהם העצמאי הפקיד כספים בקופת גמל לקצבה בקיזוז סכומים פטורים שמשך העצמאי לפי סעיף 9 (7א).

הקלות והטבות מס:

כחלק מהחוק ולצורך סיוע לעצמאיים, הופחתו התשלומים לביטוח לאומי עבור חלק מהכנסתו של העצמאי שאינו עולה על 60% מהשמ"ב. עצמאי שיפקיד מעבר למחויב בחוק יקבל הטבות מס עד לתקרת ההפקדה המותרת לטובת הטבות מס.
בנוסף, ניתנו הטבות מס נוספות לטובת העצמאיים:
הראשונה היא עבור הפקדה לקרן השתלמות עצמאית, עד היום העצמאי היה צריך להפקיד 7% לקרן השתלמות עצמאית כדי לקבל הכרה בהוצאה של 4.5% (ה 2.5% הראשונים לא היו מוכרים). כיום, העצמאי יכול להפקיד רק 4.5% והם יוכרו כהוצאה ממס החל מהשקל הראשון.
מי שלא נהנה מהוצאה למס בשל סכומים לרכישת ביטוח מפני אובדן כושר עבודה זכאי ליהנות מטבת זיכוי בגובה -0.5% בהפקדה לקופת גמל לקצבה אשר בגינה יזוכה ממס בשיעור של 35%. (סה"כ 16.5% שמתוכם 5.5% זיכוי).

בשורה התחתונה, אמנם ההפקדה לפנסיה היא בגדר חובה, אך לכל עצמאי יש את הזכות לבחור היכן ובאיזה מסלול תתנהל קרן הפנסיה שלו. ההפקדה לפנסיה היא חיסכון עתידי וכאשר היא מנוהלת נכון היא יכולה להניב תשואה ראויה לעת זקנה.


לפרטים נוספים לחצו כאן

Family Guide בשיתוף אקוויטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully